The Norwegian Media Ownership Authority
ANNUAL REPORT FOR 2004



1. Who owns what in Norwegian press and broadcasting?

1.1 The situation in brief

Four players - Schibsted, Orkla, A-pressen and NRK, dominate the Norwegian media
industry. In addition, several foreign players are represented on the ownership side of some
media enterprises with large audiences. During the last year the Swedish media company
Modern Times Group (MTG) has increased its ownership in P4 from 31.07 per cent to 37.66
per cent. MTG already owns all of TV3. The Danish company Egmont is one of three owners
of TV 2, with a 33.3 per cent ownership share in the channel. During the past year, the US-
owned Scandinavian Broadcasting Systems S.A. (SBS) has also consolidated its position by
buying all of TVNorge. SBS also owns the local radio network Radio 1-gruppen.

1.1.1 The press

The Norwegian Media Ownership Authority has calculated the total daily press circulation for
2004 to be 3 109 588*. This circulation is about 50 000 lower than in 2003. The three largest
newspaper owners, Schibsted, A-pressen and Orkla, own 63.9 per cent of the total daily press
circulation in Norway between them. Of the 15 biggest newspapers in Norway, only
Dagsavisen does not have any ownership connection to the three big groups.

Compared with last year's calculations, eight new papers have been included while four have
been removed. A total of 230 newspapers come under the definition of a newspaper which has
been used by the Media Authority?. An overview of these newspapers is available on
www.medieregisteret.no.

Figures for MBL and LLA conclude that the daily press circulation has fallen during 2004.
This is not fully reflected in the Media Authority's calculations, since several papers that were
not to be included in the calculations previously, have now been included.

The Media Authority now considers Fiskaren, Fiskeribladet, Norge i Dag and Magazinet as
regular newspapers. This reassessment has taken place in cooperation with the press
researcher Sigurd Hgst at Institutt for Journalistikk (the Institute of Journalism). This has
given an overall increase in the total daily press circulation of 37 544 copies. In addition, the
local newspapers OPP in Oppdal, Karmgybladet on Karmgy, the weekly newspaper Klar Tale
and the Orkla-owned free newspaper Indre @stfolds Avis have been included following a
closer assessment. No newspapers have been closed down.

Lokalavisen Karmsund, Nuortanaste and Avis 1 have been taken out of the calculation since
these papers have too few issues a year. Following an assessment of the news presented in
Folket, this publication has also been taken out of the calculation.

! Based on figures from MBL and LLA plus specially obtained circulation figures from papers that are not part
of either organisation.

2 See the Media Ownership Authority's guidelines, item 2. The Authority applies the same definition of a
newspaper for both paid and free newspapers. To enable a comparison of the distributed circulation of the free
newspapers with the paid newspapers, the rules nevertheless require that the circulation of free newspapers be
divided by three. The circulation of free newspapers that come under the definition of daily press, has been
calculated to 105 973 papers in 2004.


http://www.medieregisteret.no/

Fig. 1. The three big groups' share of the newspaper market in Fig.2. Foreign owners' share of the newspaper
per cent market

Orkla

Foreign owners
16 %

25 %

Others
37 %

A-pressen
16 %

Norwegian owners
75 %

Schibsted
31%

Schibsted is by far the biggest player in the Norwegian newspaper market. For 2004, 30.97
per cent of the overall daily press circulation relates to this group. The corresponding figure
for Orkla is 16.21 per cent and for A-pressen 16.18 per cent.

The total foreign share of the daily press has increased by about three percentage points since
last year, from about 22 to about 25 per cent. This is mostly due to foreign investors having
increased their interests in Schibsted ASA.

Fig. 3 Daily press circulation for the biggest newspaper owners

Schibsted ASA 962 932
Orkla ASA 504 125
A-pressen ASA 503 037
Aftenposten AS 397928
Verdens Gang AS 365266
Blommenholm Industrier AS 251325
Landsorganisasjonen LO 227372
Telenor Broadcast Holding AS 225360
Avishuset Dagbladet AS 199 395
Folketrygdfondet 138 447

Adresseavisen ASA 15038

Figure 3. shows the relative strength of the players at the various ownership levels. Some of
the players own or are owned by other players in the figure. The circulation figures should
therefore not be added up.

1.1.2 Broadcasting

- The radio market

There has been a number of acquisitions and consolidations in the commercial radio market,
both at the national and the local level. Several of the original owners of Kanal24 have sold
their interests during 2004. TV 2 has a dominating ownership interest of 49 per cent in the
channel and also has an option of buying enough to gain control. The three remaining owners
are now Adresseavisen, Fedrelandsvennen and Agderposten. 21st Venture, Gudbrandsdglen



Dagningen, NTB, Vart Land and the HTG group have sold their interests in the radio channel
during the year.

MTG has taken over the holding that the Swedish investment company Kinnevik owned in
P4. The shares amounted to 6.6 per cent. MTG now owns 37.7 per cent of P4. The P4 shares
have also been the object of a series of minor transactions. It is also worth mentioning that TV
2 had a minor block of shares in P4, which they sold off in September 2004.

Within local radio there are three major local radio networks. The SBS-owned Radio 1 is the
biggest as far as ratings are concerned. The second biggest is JerRadioGruppen, which is
owned by Herman Skretting and A-pressen. This company is currently controlling 17 local
radio stations around the country, having bought up several local radio stations over the last
few years. The third is the French-owned NRJ, which has a licence in six Norwegian towns.
During the year, NRJ has acquired yet more licences through the purchase of Klem FM,
which gave the company a licence to broadcast in Oslo.

Audience figures for local radio must be described as low compared to broadcasts from the
national channels. The national average for local radio is 12 per cent, a decline of one per cent
from last year. Radio 1 Oslo definitely has the biggest audience, followed by Radio 1 Bergen
and Energy Oslo. Radio City in Askim, Radio 102 in Haugesund and Radio Tansberg have
the biggest share in their respective local radio market.

Fig. 4. Percentage of radio audience in 2004

Kanal 24 Local radio
5 0% 12%

NRK P1
48 %

P4
2%

NRK Petre
7%
NRK P2
5%

The established radio channels have relatively stable ratings®. The situation following
Kanal24’s entry seems to have stabilised. P4 has lost some ratings, declining from 25 to 22
per cent. However, Kanal24 has not acquired more than five per cent of the market. Overall,
NRK has had by far the greatest absolute increase from last year, from 55 to 60 per cent. P1 in
particular has captured market shares here.

® The figures are based on TNS Gallup's data on average listening hours.



Fig. 5. The main owners' share of the radio market Fig. 6. The biggest owners' share of the market, NRK excluded

Others MTG
24 % 21%

TV2
3% SBS
13% Others
SSBO/S 24%
0
MTG TV?2
8% 6%

With regard to the overall radio figures, NRK has a greater audience on its own than the other
owners have put together. Since A-pressen bought into JeerRadioGruppen, all the three big
owners operate in several media.

- The television market

Fig. 7 The TV channels' audience share ]
SBS now owns the whole of TVNorge, having

oters taken over from TV 2 the remaining block of
shares in TVNorge. This interest gives the
s company a market share of 18 per cent in the
commercial television market. The Swedish MTG
o - owns the whole of TV3 and has a corresponding

10 %

market share of 11 per cent. TV 2 has the largest
share of the commercial television market. This
channel owns 53 per cent, giving each of the three
owners Schibsted, Egmont and A-pressen, a

e market share of 17.67 per cent.

Fig. 8. Market shares of the TV owners Fig. 9. Market shares of the TV owners, NRK excluded

Others
10% Others

MTG 18 %

Schibsted

TVNorge 17.67%

NRK
10 %

44 % MTG

11% TV2
Egmont 53 %

17,67 %

A-pressen
10 %

SBS
Egmont 18 %
10 % Schibsted
10 %
The local television channels have generally low ratings. Figures from TNS-Gallup show that local television

has an average rating of about 2 per cent, which is less than NRK2's rating.



Norway is divided into 29 regional licensing areas for local TV, and there are broadcasts in 25
of these. The big owners are well represented, through direct as well as indirect ownership.
Schibsted is indirectly involved in five stations, while A-pressen and Orkla are involved either
directly or indirectly in seven and six stations respectively.

1.2 Other changes in 2004

The three big media groups in Norway have had no or only slight changes in their ownership
structure. As far as Schibsted and Orkla are concerned, some investment funds and finance
companies have bought and sold shares throughout 2004. Apart from Blommenholm
Industrier in Schibsted and Folketrygdfondet in Orkla ASA, no owner currently owns more
than ten per cent in the two groups. A-pressen is still owned by Telenor, Fritt Ord and
Landsorganisasjonen LO.

A number of acquisitions within local radio and Internet news services have taken place in
2004. A-pressen has bought six* and Orkla® three local radio stations during the year. Orkla
has also bought Riksnytt, which is the biggest supplier of news bulletins to local radios in
Norway. The acquisitions seem to be associated with local media houses that often consist of
a regional newspaper or a big local paper, local radio, a website and in some cases a local
television station. One example of this is Mediehuset Nordmgre, which is owned by A-
pressen. During this year it has obtained the three local radio stations Radio Hemne,
Kristiansund Neerradio and 1 FM Kristiansund. The local newspapers Aura Avis, Opdalingen
and Tidens Krav were already part of this media house.

There is a similar development in electronic media, where Orkla, Norsk Aller and others have
bought up several popular portals and websites during the year. Synergy effects and
positioning vis-a-vis advertisers are often mentioned as reasons for such acquisitions. It seems
to be important for the big owners to have a portfolio of different types of media.

Of other newspaper buy-ins worth mentioning, Sparebanken Vest bought shares in Bergens
Tidende in February 2004, now holding 9.6 per cent of the shares. Schibsted bought a small
block of shares in the Harstad Tidende Group in May, thereby passing the fifty per cent limit
that gives the group control of the company. Finnmark Dagblad, which is owned by A-
pressen, bought the Sami language newspaper Min Aigi in December. The Media Authority
assessed this case in 2005.

2. Cases under the Ownership Act

2.1 Supervision

The Media Ownership Authority considered 45 acquisitions in 2003. The Authority was
informed of purchases through news items in the media, through direct contact with the media
industry and through applications for advance clearance of acquisitions. In this way the
authority registers the great majority of the acquisitions, although in some cases the
acquisition of minor stakes may be difficult to detect.

* These are Kanall Elverum, Kristiansund Nzrradio, Radio Hemne, 1FM Kristiansund, Radio Hammerfest and
Radio Narvik
> These are P5 Solungen, Radio 3 Sarpsborg and 1FM Molde



2.2 Acquisition and advance clearance cases in 2004

The Media Ownership Authority considered four acquisition cases and six advance clearance
cases in 2004.

Acquisition cases

A-pressen ASA entered into option agreements with 13 shareholders in Halden
Arbeiderblad AS between 10 June and 5 December 2003. The board of Halden
Arbeiderblad claimed that these agreements according to the by-laws triggered an
advance purchase right. The board therefore distributed these shares among those
shareholders who had not signed agreements with A-pressen. As early as in 2003 the
Media Ownership Authority began assessing these agreements under the Ownership
Act and found that the agreements should be considered acquisitions under the
Ownership Act. The court is currently considering the dispute, but if A-pressen’s claim
is upheld and it gains control of Halden Arbeiderblad, such an award might be defined
as a new acquisition and give rise to another case under the Ownership Act. The
Media Ownership Authority therefore decided on 3 March 2004 not to intervene at
this stage.

On 28 May 2004, Haugesunds Avis bought 49 per cent of the shares in Lokalavisen
Karmsund on Karmgy. The Authority found that the acquisition did not come under
the Ownership Act since Lokalavisen Karmsund is issued too infrequently to be
considered a newspaper.

On the basis of the information received, the Authority decided in February 2004 not
to proceed with Drammens Tidende AS’ buying into Svelviksposten on 31 December
2003, even though Drammens Tidende AS reinforced an already strong ownership
position in the local market. The low circulation and publication frequency, the low
population in the municipality and the very limited area that was affected by the
purchase, were reasons speaking against an intervention. In addition, the two
newspapers had already entered into very extensive cooperation agreements. The
agreement secured very close ties between the two newspapers, irrespective of the
share transfer that took place.

On 5 October 2004, Bergens Tidende AS bought 54.5 per cent of the shares in
Askagyveeringen AS and 60 per cent of the shares in Fanaposten AS. Bergens Tidende
already owned 40 per cent of the shares in both enterprises and thus reached
ownership shares of 94.5 per cent in Askgyveringen and 100 per cent of the shares in
Fanaposten. A decision in the case was only made on 9 February 2005. Following
further evaluations the Authority found that the acquisition did not lead to Bergens
Tidende gaining a considerable ownership position at the regional level.

Advance clearance

JeerRadioGruppen AS applied in December 2003 for advance clearance regarding the
transfer of 50 per cent of the shares in JerRadioGruppen AS from Herman Skretting
AS to A-pressen ASA. The company owns a local radio network with interests in 17
local radio stations around Norway. The local radio network has more than 500 000
listeners every week and is thus the biggest local radio group in Norway. The
Authority found that the transfer was unproblematic in 16 of 17 areas. However, the
media situation in Grenland differed from the other areas in that A-pressen had strong



4.

ownership interests in both press and broadcasting in this area. For this reason the
Authority was unable to grant an advance clearance of the agreement and made a
decision on this matter in early 2004.

Jeeren Avis AS applied for advance clearance of an acquisition of 100 per cent of the
shares in the local newspaper Gjesdalbuen. The Media Ownership Authority granted
Jeeren Avis AS advance clearance of this acquisition in a letter of 14 May 2004. In its
assessment the Media Ownership Authority emphasised that there are a number of
other alternative media with different owners in Gjesdalbuen's impact area. The
acquisition does not alter the overall media picture significantly.

On 18 June 2004, NRJ Norge AS applied for advance clearance of the acquisition of
all the shares in Radio Melodi AS and Radio Classic AS, both of which run Klem FM
radio stations. In its letter giving the decision the Media Ownership Authority
emphasised that NRJ Norge AS after the acquisition would have only a moderate
market share in the radio market and that NRJ would not achieve a significant
ownership position either locally or nationally, as understood in the Ownership Act.
For this reason NRJ Norge was granted advance clearance of the acquisition.

Broadcast Norge AS was on 29 June 2004 granted an advance clearance to acquire the
remaining shares in TVNorge AS from TV 2 AS. The reason for the decision was that
neither Broadcast Norge AS nor the company's owner, SBS Broadcasting S.A., could
be considered to gain a significant ownership position in the Norwegian TV market or
in the overall Norwegian media market, and that the companies already had the
control of the TV channel.

Finnmark Dagblad AS applied on 6 December 2004 for advance clearance to buy a
majority stake of 79.4 per cent in the company that owns the licence and runs the radio
station Radio Hammerfest, Media Service AS. Finnmark Dagblad takes over the
interest from Radio Nordkapp AL, which continues to own 14 shares. Radio
Hammerfest was not in operation when the acquisition was carried out. The Media
Ownership Authority granted Finnmark Dagblad AS advance clearance of the
acquisition on 20 December 2004.

Finnmark Dagblad AS applied on 15 December 2004 for advance clearance to
increase its share in Min Aigi AS from 44.46 per cent to 55.75 per cent. The Authority
found that Finnmark Dagblad's acquisition of shares in Min Aigi only led to a
marginal increase in A-pressen’s ownership position regionally, whether Finnmark or
Northern Norway was considered a region. The decision to grant Finnmark Dagblad
advance clearance for the acquisition in Min Aigi was made on 17 January 2005.

Other activity in 2004

4.1 Merging of authorities

Since the proposal for a merger and relocation was finally approved, the Authority has been
actively involved in coordinating and planning the work of setting up of the new Media
Authority, which became a reality on 1 January 2005. A considerable part of the resources
used by the Authority was expended on the merger process.



4.2 Consultation comments

The Media Ownership Authority contributed several consultation comments to external
bodies in 2004.

e The Authority provided a consultation comment to the Ministry of Culture and Church
Affairs on the proposed amendments to the Ownership Act. The Authority was
generally in favour of the proposed amendments in the consultation memo, but was
critical to raising the national regulation from 33 to 40 per cent. The Authority
supported the proposal for multimedia regulation and regional regulation. In addition
to the consultation comment, the Authority provided extensive assistance to the
Ministry in the process of amending the Act. The Act was amended in Act of 17
December 2004 and entered into force on 1 January 2005, with the exception of
Section 11 of the Amendment Act.

¢ In connection with a consultation comment to the Ministry of Culture and Church
Affairs on changes in the new Broadcasting Act, the Authority presented views on
issues such as media-neutral legislation, the expertise of the supervisory authority, and
new forms of sanctions that should be considered in connection with a new
Broadcasting Act.

e The Media Ownership Authority also participated in a consultation comment to the
Ministry of Culture and Church Affairs concerning amendments in the Regulations to
the Broadcasting Act. The Authority emphasised that it was important that the duty to
register also applies to players who are not covered by the Ownership Act and that the
changes to the regulations must not unintentionally lead to increased ownership
concentration within local broadcasting.

4.3 Reports

As part of its information work, the Media Ownership Authority prepares reports on
ownership and media diversity and makes the reports available by publishing them on its
website. On account of the merger work it has been appropriate to expend less resources on
report work in 2004. However, a number of reports have been prepared for internal use in
connection with the merger process.

The Authority's director gave in his lecture Regulatory Challenges of Transnational Media
Concentration a presentation of various implications and challenges related to transnational
media concentration. This lecture was given in Istanbul for The European Platform for
Regulatory Authorities (EPRA).

In a European Council seminar on media policy in Sofia, the Authority's director described
the Norwegian experiences with licence awards and registration of broadcasters in the lectures
”Licensing versus registration” and ”Regulatory powers of regulatory authorities”.

In connection with the Media Ownership Authority's information work on ownership issues
and media diversity, employees in the Authority have also made introductory speeches for the
discussion group for telecommunication legislation.

The Authority is also actively building up a knowledge base in order to keep abreast of
developments in the media field, and prepares internal assessments for this purpose. In
cooperation with the press researcher Sigurd Hgst at the Institute of Journalism, the Authority
and Mr. Hgst prepared a further clarification of the newspaper concept and undertook specific
assessments of what publications should be considered newspapers. By and large the



Authority and Hgst have now arrived at a common definition and understanding of the term
'newspaper'.

4.4 Media Directory

The Media Ownership Authority has followed up the development of the Media Directory,
which has been updated throughout the year. The Authority has received some positive
feedback regarding this service, but areas with room for improvement have also been pointed
out. The Authority wants to continue to develop the role of the Media Directory in the new
Media Authority, with regard to functionality as well as user friendliness.

4.5 International developments

In the international arena the Authority participated in the work in EPRA, the European
Platform of Regulatory Authorities responsible for broadcasting. The Authority's director took
part in work on media diversity under the auspices of the European Council, and this resulted
in the report "Transnational Media Concentration in Europe”.

The Authority also conducted a study tour to its Dutch sister organisation Commissariaat voor
de Media in January 2004.

5. Organisation

5.1 Employees

The Media Ownership Authority had six employees in 2004: a director, a deputy director,
three advisors and an executive officer. The Authority has an interdisciplinary staff with good
expertise in media studies, law and economics. All employees take part in the Authority's
professional work.

5.2 Accounts and finances
The Media Ownership Authority received an appropriation for 2004 of NOK 4,400,000. With

NOK 115,000 brought forward from 2003, the Authority had a total appropriation for the year
of NOK 4,515,000.

Total expenses for 2004 amounted to NOK 4,248,303.

The expenditure was divided as follows:
Total expenditure: 4,248,303
Broken down as:

- Salaries, etc. 2,726,703

- Goods and services 1,521,596

10



	The Norwegian Media Ownership Authority
	ANNUAL REPORT FOR 2004
	1. Who owns what in Norwegian press and broadcasting?
	1.1 The situation in brief
	1.1.1 The press
	1.1.2 Broadcasting

	1.2 Other changes in 2004

	2. Cases under the Ownership Act
	2.1 Supervision
	2.2 Acquisition and advance clearance cases in 2004
	Acquisition cases
	Advance clearance


	4. Other activity in 2004
	4.1 Merging of authorities
	4.2 Consultation comments
	4.3 Reports
	4.4 Media Directory
	4.5 International developments

	5.  Organisation
	5.1 Employees
	5.2 Accounts and finances


